הרבה אנשים חולמים להקים עסק ולהיות עצמאיים, אבל לא כולם מצליחים לעשות את הצעד הגורלי והקצת מפחיד ובאמת להגשים את החלום. אם אתם מהאנשים האמיצים שהולכים אחרי המטרות שלהם, המדריך הבא יבהיר לכם את הצעדים הראשונים להקמת העסק – מפנייה למס הכנסה ועד בניית התכנית העסקית.
תחום העסק והרעיון העסקי
הצעד הראשון והבסיסי ביותר הוא להבין מה העסק שלכם. ישנם הרבה תחומים שונים, פופולריים יותר ופחות, ועליכם להבין מה מדבר אליכם ובמה אתם יכולים להיות טובים ולתרום מהכישרון שלכם. אם יש לכם ניסיון בעולם מסוים, יש לכך יתרון – שכן כנראה שכבר יש לכם מערך של קשרים שיכול לעזור לכם. אם בחרתם ללכת על תחום שלא מוכר לכם, חשוב מאוד לחקור אותו לעומק – אם תפתחו עסק מבלי להכיר את התחום המקצועי ואת השוק, אתם עלולים ליפול חזק.
בירוקרטיה
השלב האפור ביותר של הקמת העסק הוא השלב הבירוקרטי. זה השלב הטכני של הקמת עסק בישראל – עליכם לפנות למע"מ, למס הכנסה ולביטוח לאומי, ולהצהיר על הקמת העסק שלכם. במקרים מסוימים כדאי להיעזר ברואה חשבון שיהפוך את התהליך לחלק יותר. השלב הזה אמנם אפור ובירוקרטי, אך הוא קריטי להקמת העסק. מיד כשתסיימו אותו, תהיו בעלי עסק באופן רשמי ותוכלו להתחיל לפעול. שימו לב לקחת בחשבון את כל מה שכרוך בהקמת עסק – הגשת דוחות למס הכנסה ולמע"מ, תשלום ביטוח לאומי וכדומה.
תכנית עסקית
כחלק מהקמת עסק, יש לבנות תכנית עסקית (Business Plan) מעמיקה, שמטרתה להגדיר את הצעדים בעסק, את המטרות שלכם, את המהלכים העסקיים וכן את הפוטנציאל של הקמת העסק. התכנית תגדיר את ההזדמנות העסקית שזיהיתם, וכיצד תממשו אותה. כחלק מה-Business Plan, עליכם לבחון גם את הצד הפיננסי – כמה השקעה אתם צריכים, מה הצפי להחזר וכדומה, וכן לגעת גם בצד השיווקי במטרה להבין מה הם הצעדים הראשונים של שיווק העסק ומי קהל היעד. זהו בעצם המסמך שילווה אתכם לפחות בשנה הראשונה של העסק, ולכן צריך להשקיע בו את מירב המאמצים כדי לוודא שהוא מפורט ומדויק ככל האפשר. לעתים ניתן לבנות לבד את ה-Business Plan, ובמקרים אחרים עדיף להתייעץ עם אנשי מקצוע שיכוונו אתכם לעבר התכנית הטובה ביותר עבורכם.
שיווק העסק
צעד מהותי בהקמת העסק הוא השיווק שלו. יכול להיות שהקמתם את העסק, בניתם Business Plan ועברתם את כל הלוגיסטיקה והבירוקרטיה, אבל אף אחד לא ידע על קיומו של העסק שלכם אם לא תתחילו לשווק אותו. זה הזמן לבחון את קהלי היעד השונים ולהבין כיצד לפנות אליהם. במקרי הצורך, יש להקים אתר ועמודים ברשתות החברתיות, וכן לשקול פרסום ממומן וכן פרסום דרך אפיקים מסורתיים יותר. תמיד טוב להכניס את העסק לאינדקס עסקים.