לקראת 2020 הנמצאת בפתח ניתן לראות בתחום המוניות בישראל כתחום בו לנהגי המוניות עומדים אתגרים ושינויים רבים עמם הם מתמודדים. חלק מהשינויים יש בהם להקל על עבודתם, כשהאתגרים העומדים בפניהם מאלצים אותם להתאים עצמם נוכח המציאות החדשה.
מי אתם נהגי המוניות?
נהגי המוניות בישראל פועלים על בסיס שני סוגים של הסעות:
– מוניות ה"ספיישל": המוניות בהזמנה פרטית המסיעות את הלקוח אשר הזמין המונית מנקודת האיסוף אותה ביקש לנקודה אליה מעוניין להגיע.
– מוניות השירות: מדובר על קוים קבועים המתפקדים בעצם כמו אוטובוס זעיר אשר נעים בקווים פנים עירוניים ואף בין עירוניים. מדובר במוניות בעלות זמינות גבוהה אשר פועלות תדיר כמעט לאורך כל שעות היממה ואף בימי שישי שבת.
מה צריך לעשות בכדי להיות נהג מונית?
ראשית כל יש כמובן לדאוג לרישיון נהיגה במונית – רישיון מסוג D1 הניתן למי שמלאו לו 21 כשאת הלימודים ניתן להתחיל בגיל 18 ולעבור מבחן עיוני ומעשי מגיל 20. הרישיון אף מאפשר נהיגה על אוטובוס זעיר ורכב סיור.
מתי צריך להיות בעל "מספר ירוק"?
אלו המעוניינים לעבוד כנהגי מוניות עצמאיים ישנו הצורך להיות בעל "מספר ירוק" . רק בבעלות על "מספר ירוק" יכול נהג המונית להתחיל ולעבוד כנהג עצמאי. לנהגי המוניות העובדים בחברת מוניות ההחזקה ב"מספר הירוק" היא של חברת המוניות עצמה ועל כן ברגע שנהג המונית הופך לשכיר בחברה ויש לו רישיון D1 בתוקף – רשאי להתחיל ולעבוד.
האם כדאי לי להיות נהג מונית?
העבודה כנהג מונית אינה פשוטה ודורשת מנהגי המוניות רמת ריכוז גבוהה לאורך כל שעות עבודתם וזאת למול העובדה שעל הכבישים קיימות סכנות רבות. העבודה כנהג מונית יכולה להתאים לאנשים שפחות מתחברים לעבודה במקום אחד ומעדיפים להיות בתנועה, לפגוש אנשים ולהגיע ממקום למקום ולבטח הנהיגה היא דבר מהנה וחוויתי עבורם. מנהג מונית המרוצה מעבודתו, ניתן להבחין ברמת שירותיות גבוהה יותר ומהאופן החיובי בו הוא תופס את עצמו ואת הענף החשוב המהווה שחקן מרכזי בענף התחבורה בישראל.
כיצד כניסתן של האפליקציות משפיעות על תחום המוניות בישראל?
כניסת האפליקציות לתחום המוניות הגיע לישראל ב-2013 והיוותה עבור נהגי ותחנות מוניות תחרות של ממש. מנגד, כמו הרבה אפליקציות אחרות בתחומים מקבילים, הפכו האפליקציות לשימושיות עבור קהל הלקוחות בישראל, אשר בחר לעשות בהן שימוש ניכר. המציאות החדשה הביאה את נהגי המוניות ותחנות המוניות ליישר קו עם השחקן החדש בשוק ולהתאים עצמם לנוכחותו.
מבט לעתידענף המוניות בישראל עובר בשנים האחרונות תמורות רבות שאצל רבים נראים תחילה כמאיימים ופחות מאפשרים לנהגי מוניות להרוויח את לחמם ביושר. עם זאת, ניתן להצביע שחלק ניכר מהשינויים והאתגרים החדשים פועלים על מנת להסדיר ענף זה ולהפכו לשקוף יותר ומאפשר יותר, הן עבור הלקוחות בישראל והן עבור התיירים הרבים הפוקדים את ישראל לאורך כל השנה.